Profil

Foto saya
D20102041409 Guru Pend.Khas Masalah Pembelajaran

Sabtu, 24 September 2011

Aku dan murid khas


Adakah anak khas ini dijadikan bebanan? Adakah ia menyusahkan ? Adakah perasaan malu dan segan itu wujud dalam hati ibu bapa yang mempunyai anak cacat? Adakah kita menyalahkan takdir ? Adakah kita berasa geli dengan anak khas ini? Mengapa murid khas sering dipinggirkan? Mengapa murid khas sering ditertawakan ? Mengapa kebanyakkan orang sering meragui dan memperlekehkan  kemampuan murid khas?
Adakah ia jijik dan hina pada pandangan masyarakat? Menitiskah airmata seorang ibu atau ayah apabila pertama kali melihat bayinya tidak sempurna ? Bersediakah seorang ibubapa itu hidup dengan tomahan dan sindiran rakan atau keluarga kerana memiliki anak yang cacat ?

10 tahun aku didalam dunia anak khas ini banyak pengalaman yang telah ku timba . Ia mengajar dan menyedarkan aku tentang erti sebuah kehidupan... Sepanjang bergelar seorang guru pendidikan khas, suka dan duka alam pendidikan khas menjadi asam garam perjalanan kerjayaku. Aku sedar merekalah punca rezeki ku  untuk menyara keluargaku .Perasaan jijik dan geli pada anak khas ini telah ku buang jauh dari hidupku. Hari-hariku bersama dengan murid khas ku rasakan amat gembira dan ceria . Namun terdetik di hatiku perasaan sedih dan kecewa apabila aku terdengar segelintir masyarakat yang sering memperlekehkan murid khas ini. Dimana sifat keperikemanusiaan mereka? Dimana sikap keprihatinan dan kasih sayang mereka? Dimana naluri keibubapaan mereka?
Patut kah murid khas ini diherdik dan dicerca oleh guru sekiranya mereka gagal menguasai atau mengikuti P&P ? Patutkah keupayaan  mereka ini dipersendakan?
Sebagai seorang guru pendidikan khas, sepatutnya kita mengenali dan memahami masalah murid khas itu dahulu sebelum memulakan P&P. Kebanyakkan murid khas mengalami masalah mental menyebabkan mereka kurang daya tumpuan, lemah dalam ingatan dan tidak aktif dalam pembelajaran mereka. Murid khas tiada keyakinan didalam pembelajaran dan mereka ini cepat bosan dengan cara pengajaran sehala.
sebagai seorang guru pendidikan khas, aku rasakan tugas ku sebagai pendidik itu lebih utama dari pengajar. Bagi ku mendidik mereka ke arah kesediaan untuk belajar dan cara menjalani kehidupan itu lebih penting dari aku mengajar mata palajaran semata-mata .
Aku lebih mengamalkan konsep "kawan " atau "hormat" kepada murid khas kerana aku tahu murid khas biasanya mengalami gangguan dalam komunikasi dan sentiasa berasa rendah diri. Mereka seringkali ku ajak berbual, berjenaka dan bergurau. Tujuan ku adalah memupuk sikap sosialisasi dan membina kemahiran komunikasi dengan baik. Namun, adakala kita perlu tegas pada kelakuan mereka yang tidak betul. Penggunaan pelbagai emosi juga sering aku lakukan kepada murid khas kerana sebenarnya, mereka ini sensitif dan peka pada perasaan orang lain.
Sedarkah kita bahawa Allah tidak pernah menzalimi hambanya bahkan dialah maha pemurah lagi maha pengasihani. Sesungguhnya apa yang dijadikan dan diberikan ada hikmahnya. Kita yang bergelumang dengan  alam pendidikan khas ini amat beruntung dan bertuah kerana kitalah diantara yang dipilih oleh tuhan dan dibukakan ruang secukupnya untuk mengumpul pahala dengan mudah. Murid khas adalah ahli syurga dan kita bertugas sebagai pendidik ahli syurga didunia. Nampak macam pelik tapi itulah hakikatnya.. Mudah-mudahan mereka mendoakan aku menjadi ahli syurga .. Insya-Allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan